نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2723
-
الف
+

«وحید قاسمی»، زندگی نامه پدرکلانش را کتاب کرد

«وحید قاسمی» آوازخوان مشهور افغانستان از بیشینه موسیقی این کشور و تالیفات جدید خود سخن گفت.

به گزارش آی فیلم 2، «وحید قاسمی» آوازخوان،  نوازنده، آهنگ‌ساز و پژوهشگر موسیقی مشهور افغانستان در برنامه مجازی «جان پدر کجاستی» به مناسبت برگزاری هفته هنر افغانستان در ایران، از بیشینه موسیقی این کشور و کتاب جدید خود سخن گفت.

«وحید قاسمی» گفت: مردم سرزمین ما با موسیقی زندگی ناگسستنی داشته اند به طوری که در نیایش، ورزش، بزم، رزم ،شادمانی و غم همیشه شاهد ترانه ها و سروده هایی بوده ایم و در سینه مردم مانده و از نسلی به نسل دیگر انتقال پیدا کرده است. 

وی در پیوند با همین موضوع ادامه داد: هویت موسیقی یک ملت، بر روی موسیقی مردمی اش استوار است. خوشبختانه در افغانستان موسیقی فلکلور بسیار پربار است و در کنار آن ها موسیقی های بومی هم داریم که ناشناخته و دست ناخورده باقی مانده است. 

قاسمی افزود: ما در خانقاه ها موسیقی عارفانه داشتیم و این عرف تا امروز باقی مانده است و پیشینه موجودیت خانقاه ها در هرات یا کابل گواه این است که مردم با موسیقی عبادت و سماء می کردند.  

«وحید قاسمی» ادامه داد: از سال 1304 خورشیدی در زمان امیر امان الله خان صفحه جدیدی باز می شود و نخستین دستگاه رادیویی در افغانستان اساس گذاری می شود اما بعد از سه سال به دلیل اغتشاشات اجتماعی متوقف می شود. بعد از آن امیرامان الله خان هنرمندان کشور را به کمپینی در هند روان می کند تا آهنگ های افغانستانی را در آن جا ضبط کنند. 

قاسمی درخصوص موسیقی «پاپ» امروزی گفت: یک شکل از آمیزش ها در آهنگ ها، موسیقی را بی هویت می سازد. با پیشرفت تکنالوژی در بیشتر کشورها موسیقی پاپ و به شیوه یکسان پیش می رود و همه چیز با هم مخلوط می کنند و نامش را «پاپ» می گذارند. بنظرم «پاپ» هم باید از خود هویت داشته باشد، متاسفاته امروز در یک آهنگ می بینیم که یک قطعه آن از یونان، یکی از هندوستان و یکی از تاجیکستان است و من مخالف این روش هستم. 

«وحید قاسمی» درباره تالیفات و پژوهش های اخیر خود گفت: من به دلیل اینکه رشته ام موسیقی بوده است همیشه دوست داشتم موسیقی افغانستان را ریشه یابی کنم. به همین خاطر از سال 2007 میلادی به مطالعات پرداختم و درخصوص نمونه سبک های موسیقی، تصنیف ها مطالبی نوشتم. 

وی در پیوند با همین موضوع افزود: من دو سال قبل کتابی درباره موسیقی اصیل هزاره نوشتم که تا قبل از این هیچ مطالعه ای روی موسیقی هزاره صورت نگرفته بود. من در این کتاب درباره سبک ها ، آهنگ ها، گام ها و ریتم ها نوشته ام. 

قاسمی در ادامه از نشر کتاب جدید خود خبر داد و گفت: کتاب زندگینامه پدرکلانم به نام «یادنامه استاد قاسمی» بنیان گذار موسیقی معاصر افغانستان امروز 14 دسمبر از سوی وزارت و فرهنگ افغانستان رونمایی می شود و در دسترس علاقمندان قرار می گیرد. در این کتاب که شامل هشت فصل است علاوه بر زندگینامه استاد قاسمی، به آثار، شاگردان، اشعار آهنگ هایش پرداخته شده است.

گفتنی است هفته گرامی‌داشت هنر افغانستان، شنبه 22 قوس(آذر) به صورت مجازی افتتاح شده و تا 28 قوس(آذر) ادامه دارد.

بازدید از نمایشگاه و شرکت در جلسات گفتگو برای عموم آزاد است.

بیشتر بخوانید :

پیام «غلامعلی حداد عادل» به مناسبت برگزاری هفته هنر افغانستان در ایران

داکتر «علی اکبر صالحی»: میان ایران و افغانستان به لحاظ فرهنگی هیچ مرزی وجود ندارد

غلامی: ایران هرگز دست از یاری افغانستان در عرصه علم اندوزی و دانش افروزی برنخواهد داشت

«هفته هنر افغانستان» به صورت مجازی برگزار می شود

اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در هفته هنر افغانستان 

م ح

 

نظر شما
ارسال نظر